Oddeľovanie alebo separácia je jedným z najčastejších použití geotextílií. Akákoľvek geotextília (tkaná, netkaná) vložená medzi dva materiály rozdielnej kvality alebo zloženia poskytuje stavebnej konštrukcii celý rad výhod.
V mnohých krajinách je vkladanie geotextílií do konštrukcií ciest pre ich nesporný prínos prakticky povinné.
Posledný uvedený prínos naberá v súčasnej dobe na význame. I tak bežný materiál, ako je drvené kamenivo, sa v poslednej dobe stáva vzácnym, pretože zdrojov kameňa ubúda, a naviac rastie cena energie, potrebná na jeho vyťaženie a rozdrvenie. Preto jednoduchá separácia takéhoto materiálu a jeho oddelenie napr. od zeminy je stále dôležitejšie.
Geotextília sa vždy umiestňuje na pripravenú zeminu, a to v takej hĺbke, aby sme mohli do požadovanej finálnej úrovne uložiť všetky uvažované podkladné vrstvy. Spravidla sa jedná o štrk alebo piesok či vrstvu po ktorej sa jazdí alebo chodí (dlažba, zámková dlažba, zatrávňovacie tvárnice).
Predtým je vhodné zeminu v podloží vyrovnať, riadne zhutniť a v prípade potreby tiež odvodniť.
Pásy geotextílie sa na takto pripravený podklad ukladajú s presahom 300 mm. Na geotextíliu sa nasype a zhutní nosná vrstva z kameniva, a to podľa toho, ako bude daná vrstva zaťažovaná.
Na túto vrstvu sa potom kladie zvolená finálna úprava plochy po ktorej sa jazdí alebo chodí podľa vkusu staviteľa a charakteru zaťažovania. Geotextíliu je vhodné uložiť pod všetky podkladné vrstvy kameniva, štrku alebo makadamu, a to vždy na kontakte zeminy podložia a kupovaného kvalitného kameniva.
Tu uvádzame vzorové riešenie, kde je zobrazená geotextília pod zámkovú dlažbu pre rôzne zaťažené plochy, ale rovnako tak môže tvoriť poslednú vrstvu konštrukcie iný materiál ako napr. záhradná dlažba, asfalt, betón, alebo len udupaná štrkodrva.
Vo všetkých uvedených skladbách chodníkov a ciest sa ukladá geotextília pod štrk. Jej použitie v inej polohe nie je obvyklé.
Skladba je vhodná iba pre pohyb chodcov alebo veľmi ľahkých vozov pre všetky typy podložia. Používa sa teda hlavne pre budovanie chodníkov, ciest a tam, kde sa nepredpokladá možný pojazd vozidiel. Pokiaľ budete uvažovať s občasnou prevádzkou vozidiel, volte radšej skladbu určenú pre osobné alebo nákladné autá.
Z veľkého množstva rôznych geotextílií postačí pre komunikácie pre chodcov netkaná geotextília z recyklovaných surovín alebo ľahká tkaná stavebná geotextília. Pre menšie plochy je možné použiť tiež záhradnú tkanú geotextíliu.
POZOR: Aj jediný prejazd ťažkého vozu po ploche určenej pre peších môže konštrukciu významne poškodiť.
Ak budujete príjazdovú cestu k domu, zaistite si už pred začiatkom výstavby jej stálosť. Stavba príjazdovej cesty k domu alebo garáži prípadne spevnenej cesty okolo domu alebo na záhrade vyžaduje dôkladnú prípravu.
Geotextília samotná zaistí oddelenie zeminy v podloží a kvalitného nakupovaného materiálu (piesku alebo štrku), ktorý sa spravidla používa pod novo budované cesty.
Kvalitná pevná netkaná geotextília, v prípade zvodnelého podložia v kombinácii s tuhou stabilizačnou geomrežou, zabráni tvorbe hlbokých koľají od vášho automobilu vďaka rozneseniu lokálneho tlaku od kolesa na širšiu plochu.
Pokiaľ budete uvažovať o výstavbe plochy po ktorej sa bude jazdiť nákladnými automobilmi, je vždy lepšie sa obrátiť na odborníkov, ktorí Vám so skladbou a s použitím vhodných geosyntetických materiálov poradia.
Pri správnom návrhu sa vďaka použitiu geotextílie jednotlivé vrstvy zeminy nemôžu vzájomne miešať ani pri zaplavení vodou, a cesty tak fungujú dlhé roky bez potreby opráv. Zabráneniu zmiešaniu kvalitného nakupovaného kameniva v podkladných vrstvách ciest a zeminy z podložia je veľmi dôležité z dôvodu rizika postupnej straty vlastností vrstiev kameniva vplyvom znečistenia jemnozrnnou zeminou.
Pokiaľ budujete parkovisko pre osobné alebo aj nákladné vozy, postupujte obdobne ako pri budovaní cesty. Pretože sa obvykle jedná o väčšiu plochu, kde bude dlhodobo pôsobiť zaťaženie od áut, je vhodné aj skladbu konštrukcie parkoviska konzultovať s odborníkom.
Pokiaľ sa napriek tomu rozhodnete vybudovať cestu pre nákladné automobily svojpomocne, použite obdobné netkané geotextílie ako pri cestách pre osobné autá, avšak s vyššou hmotnosťou. V prípade vlhkého alebo zvodnelého podložia nezabudnite použiť ešte geomrežu.
Aplikácie |
Hmotnosť netkanej geotextílie |
Hmotnosť tkanej geotextílie | Ďalšie odporúčanie |
Chodníky a plochy pre peších | 200 až 300 g/m2 | 90 až 150 g/m2 | |
Cesty pre osobné autá na pevnom podloží | 200 až 300 g/m2 | 90 až 150 g/m2 | v kombinácii s geomrežou 30/30 kN/m |
Cesty pre osobné autá na zvodnelom podloží | 300 až 400 g/m2 | v kombinácii s geomrežou 30/30 kN/m | |
Cesty pre nákladné autá na pevnom podloží | 200 až 300 g/m2 | ||
Cesty pre nákladné autá na zvodnelom podloží | 300 až 400 g/m2 | v kombinácii s geomrežou 30/30 kN/m |
Žiadna otázka nebola nájdená. Spýtajte sa ako prvý.